У Львові нищать скульптури Пінзеля
Нині під час репрезентації у Львівському палаці Потоцьких гіпсової копії бучацького скульптора Романа Вільгушинського фігури св. Онуфрія роботи Іоана Георга Пінзеля члени «Цеху каменярів» Орест Дзиндра та Тарас Бенях заявили, що реставратори свідомо завдали шкоди оригіналам Пінзеля, замалювавши їх грубим шаром фасадної фарби, – про це 6 листопада повідомив кореспондент ЗІКу.
Цю ж інформацію про нищення робіт Пінзеля вони разом із іншими членами «Цеху каменярів» Олегом Капустяком, Сергієм Якуніним, Іваном Однорогом, Богданом Балашем, Андрієм Врублевським, Юрієм Островським та Олесем Криськівим виклали у листах до міського голови Львова, начальника управління охорони історичного середовища Львова, директора інституту «Укрхзахідпроектреставрація», начальника управління капітального будівництва ЛМР, директора фірми «Конрест», директора ЗАТ «Львівреставрація» та директора ТзОВ «Еталон».
Ось фрагмент цього листа зі збереженням правопису: «У 2008 році проведено реставрацію скульптур собору Св. Юра працівниками ЗАТ «Львівреставрація» та за їхнім проектом. Замальовано грубим шаром фарби скульптурні композиції відомого майстра Пінзеля під видом т.зв. «Лезирункових тонувань скульптурної поверхні»; – кінну скульптуру «Юрій змієборець» та дві постаті «Св. Патріархів». Зафарбовано всю архітектурну кам’яну пластику «Свято-Юрського» комплексу.
Це – декоративні вази, що створюють неповторний силует барокового храму, кам’яні архітектурні карнизи по цілому периметру будівлі, унікальна балюстрада на балконах та терасах храму, кам’яні капітелі та бази пілястр на могутніх стінах, віконні та дверні портали, цоколь споруди, а також весь камінь на фасаді «Митрополичих палат» і господарчих приміщень.
Ці дії призводять до швидкої руйнації природного каменю, повної втрати залишків поліхромії та втрати цілісного сприйняття автентичного, адекватно-історичного, сакрального образу ансамблю. Не дійшли руки тільки до сходів храму з гротом, паркану з декоративними вазами та двох декоративних арок брам з скульптурами».
У розмові з кореспондентом ЗІКу Тарас Бенях учора стверджував, що подібної наруги від рук реставраторів зазнали також і скульптури Пінзеля із Бучацької ратуші, – мовляв, вони потріскалися і розсипаються внаслідок неправильних технологічних рекомендацій київського реставратора каменю Юлії Стріленко. Однак нині Борис Возницький запевнив журналістів, що скульптури Пінзеля із Бучацької ратуші були знищені внаслідок пожежі та під час першої реставрації по пожежі.
За його словами, ратуша в Бучачі горіла 1861 року, потім поляки скинули додолу скульптуру, яка розбилася. Копії бучацьких скульптур Пінзеля заходився виготовляти у 1970-их роках світлої пам’яті львівський скульптор Крвавич, його учень Роман Вільгушинський на замовлення мера Бучача продовжив роботу свого вчителя, виготовляючи копії скульптурних композицій, що символізують подвиги Геракла.
Щож до перекриття фасадною фарбою кам’яного декору Святоюрського собору у Львові, то Борис Возницький вважає, що слід «піднімати паніку». «Там страшне, що робиться, святий Юр розтрісканий, бетоном дороблено ноги коня, колір і позолота облізли. Треба реставраторів каменю, і в нас є такі, що вчилися в Європі, їх треба залучати до роботи. Ті, що підмалювали, кажуть, що зробили то ріденькою фарбою, але зимою то все злетить.
Наша біда, що нема Державної служби охорони пам’яток. От в Одесі є, а в нас тільки управління в обласній адміністрації. А коли була б Державна служба, яка підпорядковується не місцевій владі а центру, то Пащак із «Львівреставрації» заплатив би штраф до тисячі оподатковуватих мінімумів! Ну не може так бути, щоб замовником реставрації виступало управління капітального будівництва, як це є зараз! На соборі Юра треба реставрувати всю скульптуру, а на це потрібні великі гроші», – сказав Борис Возницький.
Цю ж інформацію про нищення робіт Пінзеля вони разом із іншими членами «Цеху каменярів» Олегом Капустяком, Сергієм Якуніним, Іваном Однорогом, Богданом Балашем, Андрієм Врублевським, Юрієм Островським та Олесем Криськівим виклали у листах до міського голови Львова, начальника управління охорони історичного середовища Львова, директора інституту «Укрхзахідпроектреставрація», начальника управління капітального будівництва ЛМР, директора фірми «Конрест», директора ЗАТ «Львівреставрація» та директора ТзОВ «Еталон».
Ось фрагмент цього листа зі збереженням правопису: «У 2008 році проведено реставрацію скульптур собору Св. Юра працівниками ЗАТ «Львівреставрація» та за їхнім проектом. Замальовано грубим шаром фарби скульптурні композиції відомого майстра Пінзеля під видом т.зв. «Лезирункових тонувань скульптурної поверхні»; – кінну скульптуру «Юрій змієборець» та дві постаті «Св. Патріархів». Зафарбовано всю архітектурну кам’яну пластику «Свято-Юрського» комплексу.
Це – декоративні вази, що створюють неповторний силует барокового храму, кам’яні архітектурні карнизи по цілому периметру будівлі, унікальна балюстрада на балконах та терасах храму, кам’яні капітелі та бази пілястр на могутніх стінах, віконні та дверні портали, цоколь споруди, а також весь камінь на фасаді «Митрополичих палат» і господарчих приміщень.
Ці дії призводять до швидкої руйнації природного каменю, повної втрати залишків поліхромії та втрати цілісного сприйняття автентичного, адекватно-історичного, сакрального образу ансамблю. Не дійшли руки тільки до сходів храму з гротом, паркану з декоративними вазами та двох декоративних арок брам з скульптурами».
У розмові з кореспондентом ЗІКу Тарас Бенях учора стверджував, що подібної наруги від рук реставраторів зазнали також і скульптури Пінзеля із Бучацької ратуші, – мовляв, вони потріскалися і розсипаються внаслідок неправильних технологічних рекомендацій київського реставратора каменю Юлії Стріленко. Однак нині Борис Возницький запевнив журналістів, що скульптури Пінзеля із Бучацької ратуші були знищені внаслідок пожежі та під час першої реставрації по пожежі.
За його словами, ратуша в Бучачі горіла 1861 року, потім поляки скинули додолу скульптуру, яка розбилася. Копії бучацьких скульптур Пінзеля заходився виготовляти у 1970-их роках світлої пам’яті львівський скульптор Крвавич, його учень Роман Вільгушинський на замовлення мера Бучача продовжив роботу свого вчителя, виготовляючи копії скульптурних композицій, що символізують подвиги Геракла.
Щож до перекриття фасадною фарбою кам’яного декору Святоюрського собору у Львові, то Борис Возницький вважає, що слід «піднімати паніку». «Там страшне, що робиться, святий Юр розтрісканий, бетоном дороблено ноги коня, колір і позолота облізли. Треба реставраторів каменю, і в нас є такі, що вчилися в Європі, їх треба залучати до роботи. Ті, що підмалювали, кажуть, що зробили то ріденькою фарбою, але зимою то все злетить.
Наша біда, що нема Державної служби охорони пам’яток. От в Одесі є, а в нас тільки управління в обласній адміністрації. А коли була б Державна служба, яка підпорядковується не місцевій владі а центру, то Пащак із «Львівреставрації» заплатив би штраф до тисячі оподатковуватих мінімумів! Ну не може так бути, щоб замовником реставрації виступало управління капітального будівництва, як це є зараз! На соборі Юра треба реставрувати всю скульптуру, а на це потрібні великі гроші», – сказав Борис Возницький.
Джерело: «Західна інформаційна корпорація», http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/11/06/156994