ваша підтримка важлива для незалежного видання стань патроном
—Як же я синам скажу? Що я його не вберіг? — якби Омелян умів плакати, то заплакав би. Але він не вмів. Тому кричав і бився головою об дерев’яний, півстолітній стіл, що з діда-прадіда стояв на покуті. Щоправда, в омеляновому дитинстві над ним висіли в рушниках рамки з різнорозмірними фотографіями далеких і близьких родичів, а тепер, останні років з тридцять, старовинні ікони, які Мотя успадкувала від свої прабаби. І які десятиліттями ховалися спочатку на споді скрині, а тоді — нижніх полицях шифоньєра. —Нічого не будемо казать, — спроквола мовила Мотя. — Повернуться, самі побачать. «Якщо повернуться, звісно, — гірко подумки додала. І тут же так само подумки сама себе насварила. — Бог велів вірити. І я вірю». Але вірити з кожним днем ставало складніше. Бо якою б сильною не була материнська молитва, телефон вперто мовчав уже п’ятий день. Жоден з трьох синів не дзвонив. Хоча Мотя постійно носила той телефон на грудях – якнайближче до материнського серця – наче від цього залежало життя її трьох дітей. Вона завжди думала, що слабша за Омеляна. І що в разі біди зневіриться перша. А тепер стояла, притулившись до одвірку, дивилася, як безутішно б’ється порізаним зморшками лобом об дерев’яний стіл її кремезний, завжди незворушний чоловік, і відчувала як на її плечі лягають ще й розстріляні Свеські ліси. *** Омелян був лісник з-діда-прадіда й до шпику кісток. У лісі виріс і лісом жив. Ба більше: він у лісі жив. І жив з лісом, а не з Мотрею. Хоча вона й народила йому аж трьох синів. Але сини теж жили з ним у лісі. Вона звикла їх частіше не бачити, аніж бачити. І щоранку, приставляючи до печі страву, варила великий горщик. У надії, що хтось таки прийде до неї обідати. Вони здебільшого приходили. Засмаглі, обвітрені, голодні, усміхнені. Щороку усе старші й змужніліші. А Омелян – щороку все сивіший й суворіший. —Подумай, доцю, добре подумай, чи хочеш ти жити все життя як тая одинокая сосна на узліссі, — казала їй понад тридцять років тому тоді ще майбутня свекруха. І знала, що казала: бо сама так звікувала – у парі з лісником. Який окрім свого лісу нічого не знав і не видів. І сина так виховав. Але ж у неї було аж троє синів — Сашко, Сергій і Степан — і вона то думала, що хоч один триматиметься не лісу, а хати. І що хоча б один приведе невістку. Ач ні – її синів собі забрало військо. Усіх трьох. Усі три ходили-ходили з батьком у лісі, а як прийшов час — взяли до рук зброю. Спочатку пішов контрактником старший, Сашко. Тоді намовив на службі середульшого, Сергія. Степан, молодший, лишився з батьком глядіти ліс. Мотя аж видихнула була: ну, хоч одна дитина буде вдома. Дай Боже, одружиться, невістка в хату прийде. Вона її за дочку прийме, житиме душа в душу, як три десятиліття тому прийняла її і жила з неї її свекруха. Царство небесне їй й вічная пам’ять. На цій думці Мотя машинально перехрестилася. — А ти, як що, то одразу й хрестишся, одразу й хрестишся, — вибухнув гнівом Омелян, скочив з-за столу, схопив з вішака поношений сашків китель, в якому порався по господарству, й вибіг у двір. «Хоч би не повісився», — тужливо подумала Мотя. Й перехрестилася ще раз. А тоді перехрестила чоловіків слід. *** Як почалася війна, то вона не думала, що може бути лихо більше, ніж два сини у війську. Аж ні, може. Бо за першими двома пішов і третій. Сам ішов. Хоч міг і не йти. Як ішов, то Мотя квилила й причитала: —На кого ж, синочку, ти нас лишаєш? —Мамо, цитьте, прошу вас. Я вас не лишаю. А йду боронити. А на вас лишаю ліс. Ви його глядіть. Бо цей ліс ще мій дід садив. Сказав — і пішов. Його навіть у ту армію не одразу взяли. Попостояв у черзі. Але свого достоявся таки.
А вони з Омеляном ліс не вберегли. Дві ракети в нього поцілили. Дві! Ракети! У ліс! Прямісінько у сосни. Які ще Омелянів батько садив. Ті дерева шість десятків років росли — і лиха не знали. А душогуби окаянні ракетами по них. Десь під дві сотні дерев розстріляли. За що?
Омелян побивається за тими деревами, як за синами. Аби ж тільки не довелося їм ще й за синами побиватися, як за деревами. Бо вже п’ятий день – ані звісточки, якби міцно вона не тулила до серця телефон. Якби щиро не слала материнських молитов Божій Матері. А у відповідь – моторошна тиша. Може, Бог її не чує, що вона до церкви ходити перестала? Але не може вона ходити молитися до церкви, батюшки якої не хочуть відспівувати українських воїнів. У неї – три воїни. То вона краще вдома тихенько помолиться перед образами. Бо йти проти церкви й батюшки — гріх великий. Але ще більший гріх — кривити душею перед церквою й батюшкою. Тітка, Царство Небесне їй, завжди казала, що Бог чує молитви не ті, що в церкві, а ті — що щирі. Тож Мотя зітхнула важко і взялася молитися просто серед хати — за синів, за Омеляна. І за ліс. *** Ліс у їхніх краях був неабиякий. У всі часи за нього судилися. І у всі часи його крали. А скільки людей за нього загинуло! Мотя у паспорті писалася Мотриною, тобто Мотрею. Це вже люди переінакшили на Мотю. Назвали Мотрину на честь її прабаби. Прабаба прожила майже до ста років. Гляділа Мотрю малою. І передала правнучці усі свої нехитрі цінності. Навчила молитися. Не гнівити Бога даремно. І багато чого, що Моті більше стало на заваді, ніж пригодилося. А ще переповідала купу порослих мохом історій. Вона колись служила в Очкиному при панському дворі. Наслухалася й навиділася різного. Воно переплавилося у прабабиній голові у дивовижні казки, які вона й переповідала взимку на теплій печі малій Моті. Були там сказання давніх сіверян – хоробрих й завзятих, які оселилися на лівому березі Десни й були чимось на зразок тогочасних місцевих прикордонників. Боронити ж кордони допомагали їм ліси й болота. Були історії про поляків і такий собі рід Пісочинських, які довго чубилися, кому ж мають належати по смерті пана Пісочинського ці розкішні луки, заплави, ліси – його вдові чи сину. Була епопея з дарами й судами: коли Петро І з царської руки подарував тутешні краї відданому йому новгородському сотнику Жоравку, а Катерина ІІ, не довго думаючи, відібрала й передарувала відданому їй російському канцлеру й князю Безбородьку. А потім їхні нащадки роками й десятиліттями оббивали пороги судів, намагаючись чи то довести, чи то відновити право власності на тутешні володіння. Були страшні і моторошні перекази про «грабежі лісів», коли вже в 1905 селяни збунтувалися й самовільно почали вирубувати й вивозити поміщицькі ліси. А разом – і поміщицьке сіно з лук. Тут уже палили, арештовували, судили, карали. І вбивали – також. Але про щоб не розповідала прабаба Мотрина, усі її оповіді оберталися навколо лісу. Він був тим дивним магнітом, який тягнув до себе і добро, і зло. І бідних, і багатих. А ось тепер притягнув дві ракети. Мотя зітхнула, ще раз перевірила мовчазний телефон, накинула куртку, б весна цього року теплом не балувала, замкнула хату й пішла шукати Омеляна. *** Омелян сидів серед понівечених сосон. Не плакав. А тихо погладжував облущену й розкидану кору, заляпану, як кров’ю, смолою. Мотя підійшла й тихо сіла поряд. – 172 дерева, – сказав Омелян. Чи то їй, чи то в нікуди. – 172 дерева нема більше. Розстріляли ліс наш кц…пи. Вони його садили, скажи мені? Вони його ростили? – Чуєш, – Мотя говорила обережно, старанно добираючи слова. – Я там заступи принесла. –Ти що, хочеш ліс садить? Мотя втупила в землю винуватий погляд. –Ти хоч в курсі, що в лісі не можна нічого самовільно садити. Що тепер влада має оцінити збитки, зробити висновки. Оце все тоді прибрати треба буде. І може, колись… Хтось… тут посадить новий ліс. Але то буду не я. Ні, не я. Я вже своє відсадив. І наростив. Хватить. Він сплюнув, важко крекнувши, піднявся і зібрався йти. Відійшов метрів зо три, коли Мотя крикнула: – Омелю, зажди. Не психуй уже так. І собі піднялася. – Та не психую я, – буркнув Омелян. І знову розвернувся, щоб йти. –А пам’ятаєш, як ми колись …– вона зашарілася, – як ми колись ось тут, серед цих сосон, на моху… Омелян мовчав. Але й не йшов. –І тоді в нас народився Сергій, – видушила Мотя. – Пам’ятаєш, як ми лежали, а над нами височіли сосни. І небо. Здавалося, жити й жити ще. А тепер раз – уже й віджили своє. Омелян раптом повернувся, грубо й міцно обхопив дружину колись дужими руками. І чи не вперше в житті заплакав. Вони стояли сплівшись немолодими тілами серед понівечених, шістдесятирічних, як і вони, сосон. Сплетені в одне ціле долею, життям, лісом, бідами. Зв’язані навіки дорослими вже дітьми й прожитими разом роками. *** Омелян обіймав Мотю так сильно, як тільки міг. – Мотю, ти не думай лихого. Люблю я тебе. У відповідь на це у неї завібрували важкі груди. Омелян аж присвиснув. –Телефон, божечки, телефо-о-о-н! – кинулася Мотя. Вихопила його з-пазухи й заволала просто на увесь ліс. –Синку, синооочку! Сосни на той крик аж затихли шуміти. «Степан», – прикриваючи трубку рукою кинула Омеляну. – Та, усе в нас добре, що нам зробиться сину. Ти як? …Ми з батьком у лісі… Даю, даю трубку, – заметушилася. Вона простягла Омеляну трубку. Він узяв натрудженими пальцями телефон, міцно притиснув до вуха й відповів строго: – Слухаю. Мотя стала навшпиньки й собі притулила вухо з іншого боку телефону. Степан казав, що в нього все гаразд. Була передислокація. Місце казати не можна. Передок, але не зовсім. Мамі скажи, що ближче до Дніпра, щоб не хвилювалася. Мотя з розумінням закотила очі. Тоді спитав про ліс. Казав, що чув, наче сильно подовбало. – Ні, синку, не сильно. Як лісник тобі кажу, – твердо відповів Омелян. Ми з мамою якраз прийшли подивитися, що і як. Навіть заступи з собою взяли. Піду питати за документи завтра. Будемо прибирати. Посадимо новий, ти не переживай. Зараз маму дам. Мотя скоромовкою випалила у трубку прохання пильнуватися й берегтися, обняла його сто разів і стільки ж поцілувала. Послала йому всіх ангелів-охоронців, трохи не перерахувавши їх поіменно. І коли Степан прощався поклав трубку, витерла рукавом куртки неслухняну сльозу. Й видихнула одну третину своєї тривоги. *** Сосни похитувалися, шепотілися, встилали старі мохи хвоєю й споквола затягували рани смолою. - Ну, що Мотя, ти кажеш, заступи брала? – Брала. – То пішли в посадку, подивимося. Бо сосни оце теперечки найкраще садити....