Народні та християнські свята. Різдво Пресвятої Богородиці (Друга Пречиста)
Це свято встановлено у пам’ять народження Пречистої Діви Марії. Її батьками були Іоаким і Анна, він – царського роду, вона – першосвященницького. З опису земного життя Марії відомо, що вони, вже літні люди, народять дитину і дадуть Їй ім’я Марія. Таке пізнє народження від батьків, які вже багатьма вважалися неплідними, було прозвісткою чудесного народження Ісуса Христа. Бо якщо Бог може безплідних зробити плідними, то він може й без чоловіка створити Діві плід у череві Її від Духа Святого.
Марія була улюблена своїми батьками, як і всі діти, пізно народжені, але бажані. Її виховували у чистоті душі і тіла, вчили жіночому рукоділлю. За переказами, саме Вона виткала сину Своєму Ісусу того хітона, що його не насмілилися розірвати воїни біля хреста, коли ділили здобич.
З народженням Богородиці стало можливим і народження Спасителя від Неї, тому день Її народження вважається днем передпочатку нової ери – зорею християнства.
У народному побуті свято має назву Друга Пречиста. Відзначають його як свято врожаю. В цю пору збирають врожай цибулі. У давнину існувало повір’я, згідно з яким, якщо спечеш хоча б одну цибулину до того, як буде уся зібрана з городу, то вся цибуля почорніє.
Це свято було також символом породіль. З цього приводу жінки, що не мають дітей, справляли обід та запрошували бідних, «щоб молилися Богородиці за її дітей», вони також замовляли службу у церкві, а потім запрошували людей до себе на обід. Як і день весняного рівнодення, цього дня обновляли вогонь в хатах – старий гасили, а новий запалювали.
З цим святом пов’язані прислів’я: Прийшла Перша Пречиста – одягла природа намисто, прийшла Друга Пречиста – взяла комара нечиста, а прийшла Третя Пречиста – стала діброва безлиста. Прийшла Пречиста – на дереві чисто, а прийде Покрова – на дереві голо.
Джерело: "Чернігів стародавній"