ваша підтримка важлива для незалежного видання стань патроном
Нещодавно у Миргороді виявили цінну знахідку - унікальний альбом із олівцевими малюнками столітньої давнини. Їхній автор - Василь Омельченко (1884 - 1942), миргородський художник перших десятиліть ХХ століття, подвижник музейної й пам'яткоохоронної справи, науковий працівник і директор Миргородського краєзнавчого музею в 20-х - 30-х роках. Василь Омельченко навчався у Миргородській художньо-промисловій школі ім. М. Гоголя, де його ідейним і творчим наставником був відомий художник і мистецтвознавець Опанас Сластьон. Згодом Омельченко служив учителем малювання в навчальних закладах Лубен, а з 1921 року став заступником директора й директором Миргородського наукового і художньо-промислового музею, заснованого Сластьоном. Важко переоцінити зроблене Омельченком для збереження пам'яток історії й мистецтва у нашому краї. Він розшукав, зафіксував, обстежив і описав чимало залишків старовини на Миргородщині, серед них - хату козацько-старшинської родини Ломиківських у Шахворостівці, палац Муравйових-Апостолів у Хомутці, пам'ятки козацької доби у Великих Сорочинцях. Чималих зусиль доклав до заснування Великосорочинського літературно-меморіального музею М. В. Гоголя. Зберіг і перевіз до Миргорода сотні речей музейного значення зі сплюндрованих поміщицьких садиб. Під час шаленої антирелігійної пропаганди й руйнування владою церков він рятував сакральні раритети, старовинні метричні книги. Навчав і виховував молодь, створивши при музеї гурток світознавства. За часів сталінщини, 1934 року Омельченко був репресований як «український націоналіст», протягом трьох років відбував покарання на лісоповалах Півночі; 1939 року його заарештували й ув'язнили вдруге. Помер він 16 жовтня 1942 року в Миргороді, похований на цвинтарі неподалік від церкви Іоанна Богослова. Василь Омельченко як художник написав кілька картин з історичної тематики для потреб Миргородського музею. Такими були, наприклад, картини «Похід запорожців на війну», «Вітряки на толоці 1909 року», малюнки, на яких він зафіксував пам'ятки миргородської давнини. На жаль, жодна з цих робіт Омельченка не збереглася до нашого часу. Тож знайдення цілого альбому досі не відомих малюнків Василя Дмитровича неабияк утішило нинішніх працівників Миргородського краєзнавчого музею. Альбом зберігся в родині його небожа - миргородця Миколи Омельченка. До альбому ввійшли малюнки, ескізи художника, датовані1900 - 1913 роками. Здебільшого, це миргородські краєвиди, з яких постає наше місто та його околиці початку минулого століття: затишні куточки старого міста й навколишніх сіл, хати з криницями й журавлями, сільські подвір'я зі стодолами й клунями, рублені комори, старі вітряки, містки, краєвиди з річкою, рибалками на човні тощо.